Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
22-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami
wiz. CPK
Polska branża kolejowa jest przygotowana do zadań związanych z KDP zarówno technicznie, jak i od strony realizacyjnej – uznali uczestnicy debaty podczas targów TRAKO. CPK zapowiada przyjęcie rozwiązań, które będą ułatwiać wykorzystanie potencjału polskich firm wykonawczych. Część technologii będzie jednak trzeba pozyskać z zagranicy.

Członek zarządu Budimexu Maciej Olek uznał przestrzeń dla rozwoju firm budowlanych i technologicznych za jedną z najważniejszych korzyści z budowy polskiej KDP. – Oczekujemy budowy według najnowszych standardów – nie z myślą o tym, gdzie jesteśmy dzisiaj, ale o tym, gdzie będzie Europa i świat za 10-15 lat. Wierzymy, że Y będzie tylko pierwszym krokiem, a koncepcja będzie rozbudowywana o kolejne odcinki – zadeklarował. Warunkiem są jednak pozytywne doświadczenia z realizacji pierwszej części.

– Nauczyliśmy się na inwestycjach PLK, jak realizować projekty na czas i w odpowiedniej technologii. To następny krok, który powinniśmy wykonać jako 37-milionowe społeczeństwo – podkreślił dyrektor sprzedaży infrastruktury kolejowej Siemens Mobility Polska Adam Szymankiewicz. Aby KDP dobrze spełniała swoje zadanie, powinna jednak być elementem zintegrowanym z koleją konwencjonalną, a nie wydzielonym z sieci.

„Prawie wszystko” z krajowych zakładów

– Potrafimy w Polsce wyprodukować prawie wszystko – stwierdził wręcz członek zarządu Track Tec Andrzej Cholewa. Inżynierowie z Track Tec – oraz wielu innych firm z branży – pracowali w projektach międzynarodowych, w tym także przy KDP. – Gdybyśmy nie podjęli tego działania, ta wiedza zostałaby zmarnowana i wykorzystana gdzie indziej – przestrzegł.

Według reprezentanta TrackTec zmodernizowane w poprzednich dekadach fabryki są w stanie wykonać elementy infrastruktury linii KDP – zarówno podkłady diblokowe, jak i komponenty nawierzchni niekonwencjonalnej (choć tę ostatnią, jako bardzo kosztowną, należy stosować raczej wyjątkowo). – Oferujemy kotwienie mechaniczne, zapewniające trwałość i niezawodność. Ruch szybki to duże naciski na oś, więc podkłady muszą być cięższe – a my mamy je w ofercie od ponad 30 lat – poinformował Cholewa. Jak dodał, właśnie ze względu na zwiększoną masę podkładów ich fabryki powinny znajdować się blisko budowanej linii.

– Jeśli chodzi o rozjazdy, dla zwiększenia prędkości na odbiciu potrzebne są strefy przejściowe i zwiększona długość. Polski przemysł jeszcze takich nie dostarcza – ale mamy zakłady, które potrafiłyby to zrobić. Od strony drogi kolejowej jesteśmy więc w stanie poradzić sobie lokalnie – podkreślił przedstawiciel Track Tec. W Polsce są też specjaliści z zakresu sieci trakcyjnych zasilanych prądem 25 kV 50 Hz.

Budowa w nowym śladzie otwiera nowe możliwości

Reprezentant Budimexu zaznaczył, że na przejście od słów do czynów firma czeka od wielu lat. – Na kontraktach PLK w ostatnich latach pojawiały się rozwiązania możliwe do wykorzystania także na KDP. Polski rynek jest w stanie realizować projekty w najwyższych standardach, nie mamy się czego wstydzić. Na stacji Warszawa Zachodnia zwiedzający z zagranicy byli zachwyceni sprawnością modernizacji, prowadzonej pod ciągłym ruchem – stwierdził Olek.

Fakt, że CPK oraz linia Y będą budowane od podstaw, dodatkowo zwiększa potencjał do stosowania najnowszych technologii. – Będzie można ułożyć potokowo np. 50 km torów w jednym rzucie maszynami wysokowydajnymi. Na istniejących liniach byłoby to nie do osiągnięcia – podał przykład.

Członek zarządu CPK Piotr Rachwalski uzupełnił jednak, że na razie żadna polska firma nie ma np. maszyny do potokowego układania nawierzchni poruszającej się na gąsienicach. – Wypracowujemy rozwiązania prawne, wzory umów i rozwiązania techniczne, które pozwolą bez obniżania jakości ani parametrów wykorzystać w jak największym zakresie zasoby krajowe – zapewnił. Podkreślił, że choć CPK nie będzie zarządcą infrastruktury kolejowej – po wybudowaniu przekaże ją PLK SA – już dziś bierze mocno pod uwagę także koszty przyszłego utrzymania.

Kompetencje mają pozostać w Polsce

W zakresie sygnalizacji jedyną możliwością jest zastosowanie systemu ERTMS/ETCS z sygnalizacją kabinową. – Jako polski przemysł jesteśmy zdecydowanie gotowi. Od pierwszego przetargu na ERTMS w Polsce (16 lat temu) uruchomiono kilkaset kilometrów ETCS. Tylko w ubiegłym roku uruchomiliśmy, przetestowaliśmy i zcertyfikowaliśmy w Polsce 10 radiowych centrów sterowania, pokrywających łącznie większą długość linii niż cały Y – poinformował prezes Hitachi Rail GTS Polska Paweł Przyżycki. Inżynierów z zagranicznym doświadczeniem w dziedzinie sygnalizacji dla linii KDP jest w kraju wielu. – W zakresie transmisji tor – pojazd nie trzeba wymyślać nic nowego. GSM-R to już przestarzały standard, trzeba go zastąpić np. LTE+ – dodał Cholewa.

– Cieszę się, że jesteśmy obecni w każdym obszarze przygotowań. Oferujemy technologie nowoczesne, ale sprawdzone – zadeklarował reprezentant Siemensa. Jak przyznał, warstwę cyfryzacyjną – niezbędną, by można było myśleć o wdrożeniu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy – potrafi zbudować każda z dużych firm z branży działających w Polsce. – Jesteśmy gotowi do realizacji CPK z polskimi podmiotami, przekazywania im wiedzy po to, by ta tu została. Nie chcemy systemu obsługiwanego zdalnie z innych krajów, ale zamierzamy zbudować potencjał kompetencyjny tu, w Polsce – zapewnił.

Szybszy tabor będzie droższy

Najwięcej emocji w debacie publicznej budzi kwestia taboru. Przedstawiciel Alstomu zastrzegł, że pojazdy KDP z założenia kosztują więcej, również w eksploatacji, co musi odbić się na cenie biletów. – Tabor musi być zamówiony w najbliższych miesiącach, bo jego produkcja potrwa kilka lat. Pamiętajmy, że połączenia regionalne niezależnie od tego też muszą się rozwijać: nie można zapomnieć o pozostałych 19 tys. km sieci i o misji związanej z przewozami regionalnymi – przypomniał Fryczkowski.

– Jeśli mówimy o prędkościach rzędu 320, a docelowo – 350 km/h – zasilanie podstacji trakcyjnych jest kluczowe, bo energii trzeba dostarczyć do pojazdu bardzo dużo. Technologia sterowania jest znana i nie ma przeszkód do zastosowania rozwiązań z Hiszpanii czy Włoch także w Polsce. Systemy są już dostępne i produkowane przez kilka firm. Pesa i Newag jeszcze ich nie mają, ale w kooperacji z firmami globalnymi mogą je pozyskać, i myślę, że tak się to zakończy – kontynuował Fryczkowski. Jak zaznaczył, cała reszta pojazdu będzie mogła być zbudowana w Polsce.

Również zdaniem prezesa Hitachi Rail GTS Polska na KDP nie powinno być miejsca na eksperymenty i prototypy. – Kilkanaście lat temu było dużo szybkich zamówień taboru „butikowego”: samorządy zamawiały krótkie serie mocno różniące się specyfikacją. Efektem były choroby wieku dziecięcego, problemy z utrzymaniem i naprawami. Niezbyt stary tabor stał w krzakach i nikt nie chciał go naprawiać – przypomniał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MPK Kraków mogło produkować tramwaje

Zintegrowany transport

MPK Kraków mogło produkować tramwaje

Jakub Rösler 22 października 2025

Prezes Polregio odwołany

Prawo i polityka

Prezes Polregio odwołany

Łukasz Malinowski 21 października 2025

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Tabor i technika

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Roman Czubiński 21 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

MPK Kraków mogło produkować tramwaje

Zintegrowany transport

MPK Kraków mogło produkować tramwaje

Jakub Rösler 22 października 2025

Prezes Polregio odwołany

Prawo i polityka

Prezes Polregio odwołany

Łukasz Malinowski 21 października 2025

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Tabor i technika

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Roman Czubiński 21 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij